Jakie symptomy wskazują na to, że nadszedł czas na regenerację pompy wspomagania?

Wspomaganie układu kierowniczego jest już niezbędnym elementem w każdym samochodzie. Na jego działanie nie zwraca się uwagi do czasu, aż coś w nim się stanie. Wtedy okazuje się, że manewry przy niskich prędkościach wymagają dużej siły do kręcenia kierownicą. Co wskazuje na to, że pompa wspomagania wymaga regeneracji?

Rodzaje układów wspomagania kierownicy

We współczesnych samochodach można wyróżnić hydrauliczne i elektryczne wspomagania kierownicy. Układy hydrauliczne są bardziej awaryjne i wymagają serwisowania. Choć układy elektryczne (EPS/EPAS) są trwalsze, przy poważnych awariach nie wymienia się poszczególnych elementów, tylko całość. Awaria układu wspomagania kierownicy może także być sygnalizowana kontrolką ostrzegawczą. Zapala się, gdy dochodzi do:

  • przegrzania układu EPS/EPAS,
  • uszkodzenia czujnika lub zwarcia w układzie,
  • małej wydajności pompy,
  • zapowietrzenia pompy,
  • załamania lub zagięcia przewodu z płynem.

Wspomaganie elektryczne może także być wywołane uszkodzeniami w instalacji elektrycznej jak np. przerwaniem przewodu, usterką urządzenia sterującego czy przepaleniem bezpiecznika. Natomiast niepoprawne działanie układu hydraulicznego często wynika z nieszczelności w przewodach hydraulicznych, zbiorniczkach płynu lub uszczelnień pompy. Całkowity brak wspomagania wskazuje na zatarcie pompy, zupełny brak płynu w układzie, zerwanie paska wieloklinowego lub brak zasilania silnika w układzie elektrohydraulicznym.

Najczęstsze symptomy

Jak wspomnieliśmy we wstępie, najczęstszy objaw niesprawnego układu kierowniczego to ciężkie działanie kierownicy na niskich obrotach. Nie zawsze da się to zauważyć, ponieważ przy wyższych prędkościach jest to praktycznie niewyczuwalne. Może również zdarzyć się tak, że skręcanie będzie cięższe tylko w jedną stronę, co oznacza, że pompa generuje za małe ciśnienie. Innym symptomem jest zacinanie się układu wynikające z zapowietrzenia. Powoduje je zużycie uszczelniaczy wałka pompy lub złe napięcie paska napędzającego. Nieprawidłowe działanie może generować dźwięki przypominające wycie. Wynika to z zatarcia pompy, które nastąpiło przez pracę ze zbyt małą ilością płynu. Jeśli natomiast pracy towarzyszą gwizdy, oznacza to zasysanie powietrza zamiast płynu. To także jest symptom małej jego ilości. Usterkę pompy sugeruje także piana w zbiorniku wyrównawczym płynu wspomagania.

Czynności serwisowe

Układy hydrauliczne i elektrohydrauliczne wymagają okresowego uzupełniania płynu hydraulicznego zgodnie z wytycznymi producenta samochodu. Zaleca się, aby wymianę przeprowadzać raz na dwa lata lub co 30 tys. km przebiegu, a wymianę paska co około 60 tys. km. Zauważenie niepokojących objawów powinno zasugerować wizytę u mechanika, co często kończy się tylko regeneracją pompy wspomagania. Polega to na rozebraniu, umyciu, ocenie jej stanu i ewentualnej wymianie wybranych podzespołów. Po usunięciu brudu sposobem mechanicznym wymienia się uszczelnienia, łożyska i zużyte tuleje. Koszty regeneracji pompy są dużo niższe niż koszty wymiany całego układu. Pamiętajmy, że sprawny układ wspomagania kierownicy ułatwia manewry i zwiększa bezpieczeństwo na drodze.


Jeśli masz pytania, napisz do nas za pomocą prostego formularza kontaktowego. Odpowiemy tego samego dnia.