Jak rozpoznać usterki zawieszenia pojazdu?

Stan polskich dróg wciąż pozostawia wiele do życzenia. Wycieczki po kraju dla zawieszenia samochodu to czasami prawdziwa katorga. Stan zawieszenia należy kontrolować przynajmniej raz do doku w zaufanym warsztacie samochodowym, warto też poznać objawy towarzyszące najpopularniejszym usterkom.

Uszkodzony amortyzator

Wystarczy niefortunnie wjechać w większą koleinę, by amortyzator uległ uszkodzeniu. Amortyzatory szybko dają objawy usterki: auto prowadzi się źle, gorzej hamuje, kołysze się i podskakuje. Uszkodzony amortyzator charakterystycznie stuka. Gdy spróbujemy przycisnąć samochód nad kołem, przy popsutym amortyzatorze zacznie się kołysać.

Łącznik stabilizatora

Koleiny na drogach równie często uszkadzają łącznik stabilizatora. Jego usterkę poznamy po charakterystycznym postukiwaniu, zwłaszcza podczas wolnej przejażdżki po nierównej drodze.

Sworznie wahaczy lub końcówka drążka kierowniczego

Awarię sworzni poznamy m.in. po tym, że samochód sam zmienia kierunek podczas jazdy. Podczas jazdy po nierównej drodze słychać też pukanie. Jeśli auto postawimy na lawecie lub podnośniku, koło z uszkodzonym sworzniem będzie dawało się poruszyć od góry lub dołu w kierunku od auta. Podobne objawy daje uszkodzona końcówka drążka kierowniczego. W jej przypadku jednak uniesione koło chwytamy po lewej i prawej stronie i sprawdzamy, czy pojawia się luz, świadczący o usterce.

Sprężyny, łożyska kół, tuleje wahaczy

Powinny nas również zaniepokoić wszelkie inne, nietypowe dźwięki dochodzące z zawieszenia. Szum, zwłaszcza nasilający się na zakrętach, zazwyczaj jest objawem zużycia się łożysk kół. Głośne stukanie, zwłaszcza podczas przejeżdżania przez dziury, może oznaczać też problem z tulejami wahaczy. Z kolei uszkodzone sprężyny „strzelają”, gdy skręcamy kierownicę, zwłaszcza przy bardzo wolnej jeździe albo na postoju. Nawet osoba niespecjalnie znająca się na mechanice samochodowej szybko orientuje się, że z zawieszeniem auta jest coś nie w porządku. Z fachową diagnozą nie należy zwlekać, a samochód trzeba zabrać jak najszybciej na serwis zawieszenia, by mechanik określił, jakich napraw nasz pojazd wymaga.

 


Jeśli masz pytania, napisz do nas za pomocą prostego formularza kontaktowego. Odpowiemy tego samego dnia.